A 3+2-nek, vagyis a Bugyi fivérek együttesének megjelenése valóságos forradalmat váltott ki a vajdasági könnyűzenei világban, A hivatásos, hivatalos közvélemény és a kritika hadjáratot indított ellenük. A giccs netovábbját látták zenéjükben. Az egyszerű nép befogadta a 3+2-t, szívesen hallgatta őket, sorba állt lemezeikért, minden fellépésük telt ház előtt zajlott le. Hogy giccs vagy nem giccs, az kevésbé fontos, tény viszont az, hogy a 3+2 egy olyan egyedülálló jelenség, amely mindenképpen megérdemli, hogy foglalkozzunk vele. Róluk, a Bugyi fivérek Pályafutásáról szól folytatásos tárca-riportunk.
Zsebkendő méretű röpcédulával hirdették a pesti utcákon a sportcsarnokbeli koncertjüket
Sajátos érdekességnek (vagy minek nevezzük?) számít a Fa leszek, ha .. című szerzemény, amely, mint ismeretes, Petőfi Sándor versének megzenésítése. Csakhogy a Bugyi fivérek túl kurtának találták Petőfi eredeti szövegét és a nagy magyar költő utólagos engedelmével (?) két strófával megtoldották a verset (amire Petőfinek rövid élete alatt nem jutott ideje?). A következő két versszakkal:
Barna kislány fekete szemébe szerelmes lett egy szőke legény, Meg van az a sors könyvébe írva, elkárhozik ő majd a szegény. Mért van az, hogy mindig azt kívánjuk, aki hűtlen, aki mást szeret? Mért van az, hogy szívepedve várjuk, pedig rajtunk ő majd csak nevet.
A Hej de kutya jó kedvem van nagylemez 1986. december 23-án jelent meg a üzletekben. A kezdő példányszám 100 ezer volt. (Az első nagylemeznél 15 ezret nyomtak csak először.) Egy hét alatt a másik nagylemezből, 47 ezer darab kelt el. Azóta a Hej de kutya jó kedvem van lemez összpéldányszáma meghaladta a 150 ezret.
A BUGYIKÉRT HARCOLTAK AZ IRODÁK
A 3+2 együttes 1987 nyaráig négy ízben volt magyarországi hangverseny-körúton. Habár az ORI (Országos Rendező Iroda) egyik illetékese kijelentette, hogy addig harcol, míg a 3+2-t ki nem küldik Magyarországról, a Bugyi fivérek 56 hangversenyt adtak északi szomszédainknál. Mint ahogy ők mondják, a térképen már nem maradt nagyobb város, ahol ne léptek volna fel. A legtöbb esetben sportcsarnokokban játszottak, egy-egy fellépésükön átlagban 1600 hallgató előtt, a belépőjegy 120-160 forint volt. Az ellenük indult hadjárat legfőbb oka, hogy a magyarországi hivatásos együttesek, énekesek veszélyeztetve érezték magukat. Több ízben megtörtént, hogy neves budapesti együttesnek vagy énekesnek le kellett mondania szereplését a 3+2 miatt. A hallgatókat egyszerűen más, igényesebb koncert nem érdekelte, csak a 3+2-t lehetett eladni telt háznak. Volt olyan eset egyik magyarországi városban, hogy Bródi-koncertet kellett lemondani, mivel csak 20-30 jegyet adtak el, viszont másnap a 3+2 fellépésére több, mint ezren voltak kíváncsiak. — Feketelistán vagyunk Magyarországon. Voltak kellemetlenségeink is, sokan telefonáltak, hogy ne is jöjjünk, mert kiszúrják az autó gumiját, meg hasonlók — meséli Bugyi Zoltán. A legjelentősebb magyarországi fellépésre a Budapest Sportcsarnokban került sor 1987. február 27-én. Körülményesen indult ugyan a dolog, de a 3+2 együttes legjobb és a leglátogatottabb koncertje volt. A Budapest Sportcsarnok zsúfolásig megtelt, mintegy tízezer ember hallgatta őket, illetve énekelte velük és táncolta végig a Bugyi fivérek fellépését. A 3+2-nek sikerült az, ami Tina Turnernak vagy James Brownnak nem sikerült, megtöltötte a sportcsarnokot. íme, hogyan írt a fellépés körülményeiről M. Mészáros László újságíró a Népszabadságiban (a cikk címe: Bugyi-kért harcoltak az irodák): „Amikor Elton John Magyarországon koncertezett, fellépése kevesebb nézőt
vonzott a Budapesti Sportcsarnokba, mint a Kombinéjáról nevezetes 3+2 együttes, amely ugyanitt február 27-én lépett a publikum elé. S bár az előadás előtt már eladtak 150 ezer lemezt, a lakodalmas rock-stílusra éhes rajongóknak mégsem volt biztos, hogy lesz koncert a Budapest Sportcsarnokban. )nem mintha a Bugyi testvérek, — a 3+2 törzsgárda tagjai — nem repestek volna az örömtől, hogy ott játszhatnak, ahol Tina Turner szép mívű lába taposta a színpadot. Ők az első hívó szóra jöttek, vállalván azt is, hogy a bevétel egy részét az állatok javát szolgálja majd. Ahogyan Keszte Éva, a koncert szervezője elmondta, éppen az Országos Rendező Iroda próbálta a jugoszláviai zenekar pesti bemutatkozását kátyúba juttatni. — Én a Fekete István Állatbarát Kör felkérésére kezdtem a szervezést. Ők állatmenhelyet akartak építeni, ehhez „találták ki” a 3+2-t, gondolván, hogy ez manapság biztos bevételt ígér. Ám nem tudtuk, hogy ez a koncert zavarja az ORI köreit, Varjasi László, a Művelődési Minisztérium egyik munkatársa ugyanis felhívott és megkérdezte: Milyen alapon rendezünk mi bármit a Budapest Sportcsarnokban? Szavaiból az is kiderült, hogy az ORI-ból Bulányi László kérte meg őt: Nézzen a körmünkre. Igaz, az állatbarát kör ugyan kapott egyszeri rendezési jogot. ám ez, úgy tűnik, kevés volt, hiszen Tábor István, a sportcsarnok igazgatója a terembérleti szerződés felbontását fontolgatta. Szerencse, hogy az Art Mobil Rendező Iroda vállalta a rendezést, igaz előtte be kellett mutatniuk a minisztériumban azokat a dokumentumokat, amelyek igazolják, hogy ez a rendező-iroda koncertet rendezhet. Én beszéltem Bulányi Lászlóval, az ORI művészeti vezetőjével is, aki kijelentette, hogy ilyen trágár zenekarral nem lehet szórakoztatni a magyar népet. Ez csak azért furcsa, mivel ő maga is tárgyalt az együttessel egy turnéról. Akkor, úgy látszik, nem kerültek szóba a kultúrpolitikai szempontok. .
(Folytatjuk)
Csorba Zoltán